لیست کتاب های عرفان اسلامی

طب اسلامی طبی است فراگیر، کل‌نگر، ژرف‌اندیش و واقع‌نگر و با اطلاعی که از مفاهیم اسلامی در اختیار داریم، بر این باوریم که می‌توان با ساماندهی اندیشه‌های موجود در عرصۀ بهداشت و درمان، به این احساس نیاز پاسخ داد؛ پاسخی صریح، شفاف و نسبت به سایر مکاتب درمانی، بسیار سریع. طب اسلامی می‌تواند معضلات موجود در بهداشت و درمان جهان را حل کند. طب اسلامی قادر است که تمام مکاتب درمانی موجود را در قالب قانونمندی‌های حاکم بر طبیعت سامان دهد، از توانمندی‌های هر کدام در جای مناسب خود بهره بگیرد، از تعارض و درگیری آنان بکاهد و از امکانات طبیعی جهان، بستری شایسته برای معیشت فراهم سازد.«طب اسلامی» عبارت است از: «تبلور آموزه‌های پیامبران و پیشوایان معصوم(ع) پیرامون بهداشت، تغذیه، طب و درمان که در کتاب آسمانی (قرآن) و احادیث و سیرۀ امامان معصوم مطرح شده است؛ الهام گرفتن از قوانین حاکم بر نظام طبیعت که تمام موجودات با علم غریزی و خدادادی از آن برخوردارند و زندگی خود را با آن اداره می‌کنند، و همچنین اندیشه‌های حکمای پس از اسلام در طب و درمان را نیز در بر می‌گیرد».

بیشتر صوفیان عشق الاهی را به مثابه یکی از مقامات مهم شان یا مهم ترین مقام تلقی می کنند. با وجود این، نظریات تمام عیاری درباره عشق قدسی در دوره های اولیه عرفان اسلامی ابداع شده است و در تصوف از سده چهارم است که نظریاتی درباره عشق الاهی پدیدار می شود. در کتاب حاضر دیدگاه های دو محقق اسلامی، غزالی و دباغ که صاحب نظریات کاملی در باب عشق الاهی بوده اند، بررسی و تحلیل می شود. نویسنده نخست خاستگاه این نظریات را در آراء فلاسفه یونان باستان از جمله افلاطون و ارسطو بررسی نموده و سپس آن را در منابع یهودی و مسیحی دنبال می کند. در ادامه به پیگیری بحث در حوزه قرآن، حدیث، فلسفه کلام و عرفان اسلامی می پردازد. وی در فصل دوم نظریات غزالی را درباره عشق الهی در کتاب المحبه شرح می دهد و در فصل آخر نظریه دباغ درباره عشق الهی را به تفصیل بیان می دارد. برخی از عنوان های مطالب کتاب بدین قرار است: تعریف، مبادی و اسباب عشق؛ روش عشق ورزی به خداوند؛ علایم عشق؛ عشق خدا به انسان؛ جنبه بشری در عشق به خداوند؛ جنبه افاضه در عشق به خداوند؛ کمال، جمال و لذت؛ طبقه بندی عشق؛ انواع عاشقان؛ مقامات و احوال عشاق؛ روابط میان احوال و...

عالم پررمز و راز هنر معماری اسلامی، در دویست سال گذشته، توجهات و تتبعات وسیع مستشرقان و اسلام شناسان غرب و شرق را برانگیخته است؛ تحقیقاتی که گاه به کشف مبانی حکمی و رازورانه این هنر، و گاه به نفی هویت هنری این دین انجامیده است. بنابراین، ضرورت بازنگری عمیق و تاملی دقیق در متن مصداق ها و مبانی هنر اسلامی را ایجاب می کند؛ از این رو نگارنده در کتاب حاضر، در دو دفتر به مبانی عرفانی هنر و معماری اسلامی پرداخته است. دفتر اول این کتاب، در بحثی حکمی، به بررسی و بیان اصل وحدت وجود و حدت شهود در ادیان و حکم اختصاص دارد؛ ادیانی چون مسیحیت، هندوییزم و اسلام، و حکمی چون حکمت یونانی و حکمت اسلامی. این بحث تا به آنجا پیش می رود که به اصل تجلی، یعنی سریان نور وجود، در مراتب حضور و ظهور رسد و از تجلی به مراتب و از مراتب به خیال و از خیال به تصویر آن در گستره هنر اسلامی (قوس نزول) و از آن به رمزگشایی عالمی که این هنر راوی آن است، (قوس صعود). دفتر دوم، شرح آرای حکیمان مسلمان در وصف و ذکر عالم خیال و سپس جلوه های نور و قدر (هندسه و ریاضیات قدسی) در هنر و معماری اسلامی است. در واقع، به گفته نگارنده: «دفتر اول شرح مبانی است و دفتر دوم تطبیق این مبانی بر مصادیق؛ همان که سنت گرایانی چون نصر و شوآل و بورکهارت و گنون بر سر آن از سوی کسانی چون نجیب اوغلو و تری آلن مورد انتقادند».

این کتاب که در 7 فصل تالیف شده است در نظر دارد تا مفاهیم اقتصادی را از منظر اسلام به کودکان آموزش دهد. حجت الاسلام حیدری ابهری که سابقه طولانی در نوشتن برای کودکان دارد این بار با این کتاب سعی کرده مفاهیم اقتصادی از منظر اسلام را برای خوانندگان خود که متشکل از مربیان، والدین و ... را با زبانی متناسب کودکان بیان کند.«پول، خدا و بچه‌ها» با هدف آموزش سبک زندگی نوشته شده و هفت فصل دارد. این کتاب به کودکان و نوجوانان که مخاطبان اصلی‌اش هستند می‌آموزد که چگونه پول جیبی خود را مدیریت کنند.
این کتاب را نمی‌توان در دسته کتاب‌هایی که برای بالا بردن سطح اطلاعات به نگارش در آمده‌اند دانست چراکه هدف اصلی در نگارش و البته محتوایی که به خوانندگانش منتقل می‌کند درباره سبک زندگی و اقتصاد مومنانه است . مخاطب این کتاب با زبان تصاویر شیوه‌های مصرف پول را مشاهده می‌کنند و اهمیت صرفه‌جویی و کمک به نیازمندان را در می‌یابند .یکی دیگر از مواردی که باعث برتر بودن این کتاب می‌شود ، ضرب‌المثل‌های مرتبط با مسئله پول و طرح سوالات متعدد است که فرهنگ غنی ادبی را نیز به نوجوانان یاد می‌دهد . نویسنده در این کتاب سعی کرده است با طرح یکسری سوال از خلاقیت و هوش خواننده کتاب بهره بگیرد تا نکاتی اصولی را به آن‌ها آموزش دهد . یکی دیگر از مواردی که خواندن این کتاب را برای نسل جدید جالب می‌کند آشنایی با مهارت‌های کسب و کار و چگونگی خرید و فروش است . آنچه در تعلیم و تربیت نوجوانان امروز و جوانان آینده بی‌تاثیر نیست همین آموزش‌هایی است که از سنین پایین به فرزندان خود می‌دهیم و بر همین اساس با مهارت‌اندوزی نسبت به نحوه پول خرج کردن ، قناعت و صرفه‌جویی ، دستگیری از مستمندان و راه‌اندازی کسب و کاری سالم و اسلامی می‌توانیم امید داشته باشیم که برخی از اصول اقتصادی از همین دوره برای آینده‌سازان میهن‌مان نهادینه شود و در آینده با بروز تخلفات و فساد‌های اقتصادی کمتری مواجه شویم .

در تفاوت علم و عرفان باید گفت که علم درباره کلیات و عرفان درباره جزییات است. برای مثال علم آن است که بدانی عالم خالقی دارد که مبدا و مرجع همه است، اما عرفان آن است که بدانی این خالق، ذات مجهول کامل بی نیازی است که روح و جسم به او نیازمندند و نگهبان همه عالم ها و کرات است و هرچه در هرجا روی دهد به نظر و اراده اوست و شریک به خود نمی پذیرد و معارض ندارد. «عرفان نامه» اثر عباس کیوان قزوینی (۱۳۱۷-۱۲۴۰) بر اساس نسخه خطی کتاب، مقابله و حروف چینی شده و با مقدمه هایی از رشید یاسمی و نورالدین چادرهی و نوشتاری از مرحوم حسین صدرایی به چاپ رسیده است. در حاشیه کتاب نیز معانی لغات دشوار و ماخذ آیات و روایات درج گردیده است. کتاب در ۱۴ فصل تنظیم شده و عناوین برخی از فصول بدین قرار است: فرق عرفان با علم و حکمت؛ عرفان صفت بنده است نه خدا؛ تقسیم عرفان به علمی و عملی؛ معانی وحدت وجود؛ دوزخ و بهشت؛ تناسخ؛ بقا در روح انسانی؛ اثبات توحید؛ جذب و سلوک؛ و عرفان عملی.

این کتاب مجموعه مقالات، مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های دکتر موسی نجفی با موضوع شناخت تاریخی تحلیلی نهضت‌های اسلامی معاصر ایران است.نویسنده در این کتاب با تقسیم بندی نهضت بیداری اسلامی در ایران به دوران قبل و بعد از مشروطه، سعی در ارائه شاخص فکری و تاریخی داشته است. در رهگذر ارائه این معیار تاریخی وی معتقد است: «به خاطر سیطره «مکتب تبریز» در تاریخ‌ نگاری امثال کسروی و تاریخ نگاران سکولار مانند آدمیت، ملک‌زاده و یحیی دولت آبادی، این نیاز حس شد که اسناد واقعی تری نسبت به گزارشات آن‌ها مطرح شود، تا زوایای جدیدی از مشروطه کشف شود. بنابراین سه عامل کنار رفتن تعصبات قومی، ضعیف شدن جریان سکولار در مشروطه و شک کردن به نوشته‌های آنان و سوم رجعت به «متن اسناد» در مقابل «گزارشات تاریخی» باعث شده است زوایایی از تاریخ مشروطه به دست آید که غیر از وجوه «اسمی»‌ای است که تا به حال نوشته شده است.» نویسنده هدف از شناخت تاریخی تحلیلی نهضت‌های اسلامی معاصر ایران و در صدر آن‌ها نهضت مشروطه را چنین عنوان می‌کند: «در واقع باید بررسی کرد که چرا نهضتی که باید دردهای مردم را دوا می‌کرد و معضل جامعه ایران را رفع می‌نمود، خودش به خاطر انحراف به بد‌ترین درد تبدیل شد؟… برای نظام نوپای اسلامی این مطلب چشم انداز بسیار مهمی است که چگونه نهضتی که با شور و حرارت مردمی و انگیزه‌های دینی شروع شد، نگذاشتند به اهداف خود برسد؟ شناخت ریشه‌ها و علل منحرف کننده مشروطه، می‌تواند هشدارهای خوبی در مورد حوادث و فتنه‌های اخیر و جریان‌های سی سال گذشته به ما بدهد؛ یعنی مشروطه‌شناسی باید منجر به انقلاب‌شناسی شود.

سبک زندگی و مهارت زندگی دو واژه پر تکرار در دنیای جدید هستند. سبک زندگی در حوزه مطالعات فرهنگی به مجموعه رفتارها و الگوهای کنش هر فرد اطلاق می شود که معطوف به ابعاد هنجاری و زندگی اجتماعی اوست و نشان دهنده کم وکیف نظام باورها و کُنش های فرد است. در این کتاب به بیان اصول مهم سبک زندگی اسلامی پرداخته می شود و پاره ای از مهارت های مهم برای سامان دادن به زندگی دین مدارانه تبیین می گردد.

این کتاب مهارت های دستیابی به سبک زندگی اسلامی را پیش کش کسانی کرده است که خط روشن خوشبختی حقیقی را پیشه ی خویش ساخته اند. کتاب حاضر در دو بخش تنظیم شده است: بخش اول به بیان اصول مهم سبک زندگی اسلامی می پردازد و بخش دوم به تبیین پاره ای از مهارت های مهم برای سامان دادن به زندگی دین مدارانه اختصاص یافته است. چه خوب است که جاده ی زندگی به سوی خوشبختی و رضایت مندی، پر از خط های سفید ممتدی است که دورزدن را ممنوع می کند و همه ی اعضای خانواده همواره در جاده ای که از ابتدا تا انتهایش سفیدی و نور جریان دارد، حرکت می کنند. زندگی های شیرین، پُر از گل های خوش رنگ و لعاب و چشم نوازی است که مثل قالی اصیل و گران بهایی همزمان از آن بوی زحمت و لذت به مشام می رسد؛ تابلو فرشی که هر تار و پودش استحکام بخش است و زیبایی آفرین. زندگی آنگاه کمال بخش است که یک خط سفید ممتد به سوی تعالی باشد تا در پرتو آن همه ی اعضای خانواده سبک زندگی خداپسندانه را در آن مشق کنند.

صحیح
شماره اشتباه
دسته بندی