لیست کتاب های زنان و مامایی

انقلاب ایران بسیاری از محققین را برانگیخت تا از حقایق زندگی زنان ایرانی در اوایل قرن بیستم، که به شکل خاصی محدود شده بودند، پرده بردارند. این تحقیقات هم چنین شهامت زنان را در به جلو راندن تحولات و پیوستن به فعالیت های سیاسی نمایان ساخت. اگرچه شکست، خشونت و از دست دادن در هر مسیری که آنان انتخاب می کردند، بخش جدایی ناپذیری از تلاش هایشان بود، اما کوشش های آنان بی نتیجه نماند. تنها، زمان لازم بود تا تغییرات به صورت تدریجی و آهسته ولی پایدار ظهور پیدا کنند. اگر زنان ایرانی در اوایل قرن بیستم به خاطر تاسیس مدرسه برای دختران مورد ضرب و شتم و بی احترامی قرار می گرفتند و حتی زندانی می شدند، در پایان همین قرن، تحصیلات عالی برای اکثر دختران به رغم موقعیت طبقاتی شان به صورت یک آرمان درآمد. نوشتار حاضر، به گفته های ۱۵ زن ایرانی الاصل درباره جایگاهشان اختصاص یافته است. به تصریح نگارنده: «تجربیات و احساساتی که زنان در این تحقیق بیان کرده اند ورای طبقه های اجتماعی، فرهنگ ها و ملیت های مختلف است و متعلق به گروه خاصی نیست».

 اسلام به انسان بودن زن و مرد در آفرینش از دیدگاهی واحد می نگرد و برای آنان جایگاهی یکسان قائل است. تعلیم اسماء در انسان ها اعم از زن و مرد به ودیعه نهاده شده است و همچنین از همان ابتدا رسالت بر دوش کشیدن امانت الهی بر عهده انسان قرار گرفته است. در حالی که اسلام در روزگار و سرزمینی ظهور کرد که زن به لحاظ حقوقی و اجتماعی در موقعیتی فروتر از مردان قرار داشت. پیامبر اکرم (ص) طی بیست و سه سال رسالت خویش کوشید که تحولی بنیادین در فرهنگ جامعه جاهلی آن روز ایجاد کند تا از سویی زمینه رشد و تعالی همه جنبه زنان را فراهم سازد و از سوی دیگر دیدگاه جامعه را نسبت به آنان متحول نماید. زنان در عصر رسول الله (ص) بسیار مورد توجه و تکریم آن حضرت بودند و تحت آموزه های جدیدی که پیامبر اکرم (ص) در جزیره العرب رواج داد، وضعیت آنان به سرعت تغییر کرد و جایگاه فرهنگی- اجتماعی متفاوتی یافتند. در کتاب حاضر مصادیق بارزی از مشارکت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، نظامی، بازرگانی و تجاری زنان پیامبر اکرم (ص) و زنان پیرامون ایشان آمده است و همچنین در این کتاب به تفصیل مشی عملی رسول الله (ص) با زنان شرح داده شده است. مرضیه محمدزاده در سال 1337 ش. در خانواده ای مذهبی در اهواز متولد شد. وی تحصیلات خود را در رشته تاریخ و تمدن ملل اسلامی تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه داده و دکترای ایشان در رشته فیلولوژی (مردم شناسی) می باشد. برخی از آثار و تالیفات وی شامل، دانشنامه شعر عاشورایی، زندگانی نه تن از ائمه معصومین (ع) در قالب نه جلد کتاب مجزا، شهیدان جاوید، دوزخیان جاوید، بانوی آفتاب، دریای تشنه، فرزندان امام حسین (ع)، مقتل امام حسین علیه السلام و.. می باشد.

نویسنده در این کتاب با استفاده از منابع ایرانی در زمان هخامنشی نظیر لوح‌ها و کتیبه‌های تخت جمشید و منابع بابلی نوین، بر آن است تا اهمیت و نقش سیاسی و اقتصادی زنان را در نخستین شاهنشاهی ایرانی ـ پارسی ( 331ـ 559ق.م) به تصویر بکشد" .القاب بانوان درباری"، "ازدواج‌های سلطنتی"، "زنان درباری و دربار هخامنشی "و "زنان و اقتصاد ایران هخامنشی " عناوین موضوعات اصلی کتاب را شامل می‌شود .نویسنده با این سخن که زنان ایرانی عملکرد خودسرانه در سیاست داشته‌اند موافق نیست .وی سلسله مراتبی بین زنان اشراف و زنان درباری قایل می‌شود که در راس آن مادر شاه و همسر شاه قرار داشته‌اند .او خاطر نشان می‌کند" :زنان درباری از موقعیتی برخوردار بودند که به آنها امکان می‌داد با صدور فرمان به ماموران خود، استفاده از مهر خود و استخدام کارمندان اداری برای اجرای کارهایشان اختیار تام محصول املاکشان را داشته باشند .این زنان همچنین مراکز تولید نیروی کار متعلق به خود را داشتند .مدارک بابلی حاکی از آن است که زنان نجبا نیز اقدامات اقتصادی مشابهی انجام می‌دادند .در این بررسی سعی بر این بوده است که در مورد مسئله زنان درباری و غیر درباری براساس منابع خاور نزدیک باستان و همچنین منابع یونانی بحث شود ...با توجه به این مدارک، نمی‌توان کماکان بر این نگرش پای فشرد که زنان در دربار هخامنشی صرفا توده‌ای بی اعتبار بودند که بی هیچ نقش و هدفی در پس دیوارهای کاخ زندگی می‌کردند ."

معرفی کتاب: این کتاب دربردارنده هشت داستان کوتاه با محوریت زنانه است که قهرمانان آن از زنان زندگی فاکنر تاثیر پذیرفته اند و شش تن از آن ها انسان هایی از دست رفته اند که مورد ظلم قرار می گیرند، اقتدار خود را از دست می دهند و شجاعتشان متزلزل می شود در حالی که تنها دو زن باقی مانده تا ابد مقتدر می مانند و به عنوان مرکز دایره ی خانواده می درخشند.

گزیده ای ازکتاب: می دید دخترهایی که با آن ها بزرگ شده شوهر کرده اند و صاحب خانه و بچه شده اند ولی هیچ مردی سراغ او نیامده بود. این موضوع ادامه پیدا کرد تا فرزندان همکلاس های سابقش چند سالی خاله جان صدایش کردند و مادرهاشان با لحن معنی داری برای آن ها تعریف می کردند خاله مینی وقتی که دختر بود چقدر خاطره خواه داشت. بعد مردم شهر شاهد بودند که چگونه بعدازظهرهای یکشنبه سوار ماشین یکی از تحویلدارهای بانک می شد و به گردش می رفت. تحویلدار چهل ساله و زنش مرده بود و مجرد زندگی می کرد. مردی رشید و خوش قامت که همیشه یا بوی مغازه ی سلمانی می داد و یا بوی ویسکی. اولین ماشینی که در شهر پیدا شد مال او بود: یک اتومبیل جگری دو نفره. وقتی مینی سوار ماشین به گردش در اطراف شهر می رفت شاهد جالب ترین منظره اتومبیل رانی بودیم. بعد کم کم زمزمه ی اهالی شهر درآمد: «بیچاره مانی!» اما بعضی هم می گفتند: «بچه که نیس بابا، این قدر بزرگ هس که از خودش مواظبت کنه.» این مربوط می شود به وقتی که مینی از همکلاسی های سابقش می خواست به جای خاله جان دخترخاله جان صدایش کنند. اکنون دوازده سالی از آن موقع که افکار عمومی نسبت زناکاری به او می داد و هشت سالی از آن وقت می گذرد که تحویلدار بانک او را قال گذاشت و خود را به بانک دیگری در ممفیس منتقل کرد و فقط یک روز در تعطیلات کریسمس برای شرکت در جشن سالیانه ی باشگاه مجردها -پاتوق مخصوص شکارچی ها- به شهر می آمد. همسایه ها از پشت پرده ی اتاق هایشان عبور دسته ی این ها را تماشا می کردند و در دید و بازدیدهای کریسمس این قدری فرصت داشتند که برای مینی از تحویلدار بگویند.

صحیح
شماره اشتباه
دسته بندی