لیست کتاب های سینما

تا حال پیش آمده که فکر نوشتن فیلم‌نامه برای فیلم انیمیشن سینمایی به ذهن‌تان خطور کند، ولی درست ندانید که چگونه باید این کار را آغاز کنید؟ یعنی ندانید که باید آن را مانند فیلم‌نامه‌ی فیلم زنده و عادی نوشت، یا باید شبیه نوشتن کارتون‌های تلویزیونی با آن برخورد کرد؟ خب، پاسخ در حقیقت ترکیبی از این دو است، بنابر این برای کسانی‌که علاقه‌مند دنبال کردن شغلی در زمینه انیمیشن هستند، تکنیک‌های موجود در کتاب‌ «نقشه راه نویسنده» در این کتاب، گردآوری شده است. چه تازه‌کار باشید، چه نویسنده‌ی با تجربه که به دنبال امتحان‌کردن حوزه‌ی تازه‌ای برای نوشتن است، راه‌نمای فیلم‌نامه نویسی انیمیشن، قدم به قدم شما را در این فرایند هدایت خواهد کرد، تا وقتی به پایان این کتاب می‌رسید، فیلم‌نامه‌ی انیمیشن سینمایی خود را نیز به پایان رسانده باشید. با مطالعه این کتاب، یاد خواهید گرفت که چگونه فیلم‌نامه‌ها و داستان‌های انیمیشن مخاطب‌پسند بنویسید. از طریق مقایسه و در حالی‌که تفاوت‌های فیلم‌نامه‌های انیمیشن و فیلم زنده را کشف و گونه‌های انیمیشن را بررسی می‌کنید، مبانی نوشتن برای انیمیشن را خواهید فهمید. گذشته از این، ابزارهای خلق ساختارهای طرح منسجم برای فیلم‌نامه‌ی انیمشن، شخصیت‌های جذاب، صحنه‌های بدیع و گفت‌وگوی زنده به شما داده خواهد شد. اگر از تلفیق کمیدی با فیلم‌نامه‌ی انیمیشن خود کمی هراس دارید، اصلاَ نترسید، چون وقتی با مطالعه‌ی فصل۱۴، نمونه‌های کمدی این مهارت را به‌دست می‌آورید. راه‌نمای فیلم‌نامه‌نویسی انیمیشن، ساختاری دارد که با به‌کارگیری خلاقانه و کارآمد آن، فیلم‌نامه انیمیشن شما در بین هزاران فیلم‌نامه‌ای که در استودیوها می‌چرخند، توجه را به خود جلب خواهد کرد. حتی اگر کارگزاران، مدیران یا تهیه‌کنندگان مختلف، فیلم‌نامه انیمیشن شما را رد کنند، بی‌شک آن‌ها را با فیلم‌نامه‌ی خود تحت تأثیر قرار خواهید داد و ارتباطات خوبی بین آن‌ها خواهید یافت. در این زمان است که شما نیمی از راه کسب درآمد از استعدادتان را پیموده‌اید. راه‌نمای فیلم‌نامه‌نویسی انیمیشن به سرعت شما را در امر فیلم‌نامه نویسی به راه خواهد انداخت. این کتاب، دربردارنده‌ی همه‌ی آن نکاتی است که نویسنده، طی ده سال کار حرفه‌ای در فیلم‌نامه‌نویسی انیمیشن، آموخته است. چیزی که در فیلم‌نامه‌نویسی انیمیشن، حائز اهمیت است، این است که مخاطب این نوع فیلم‌نامه‌ها اطفال هستند، پس کسی که فیلم‌نامه‌ی انیمیشن را می‌نویسد، باید بداند که در قبال آن‌ها مسئول است. اطفال دوست دارند که از قهرمانان انیمیشن تقلید کنند، پس لطفاَ در این مسیر محتاط باشید، زیرا کودکان آینده‌ سرزمین‌ها اند.

کتاب حاضر، فیلم نامه ای فارسی است که با زبانی ساده و روان و بیان جزییات لازم نگاشته شده است. داستان با پرداخت مناسب شخصیت ها و توصیف عمیق ترین احساسات و افکار آن ها و همچنین با بیان دقیق جزییات صحنه ها، نگاشته شده و خواننده را با خود همراه می کند. داستان این فیلم نامه که به فیلم آن نیز ساخته شده است در فضای کمدی شلوغ و در عصر کنونی روایت می شوم ماجرای فیلم در مورد اهالی روستایی است که برخی از آن ها با حرص و طمع خواستار کسب قدرت در بین اهالی روستا هستند که به صورت طنز درآمده است.

سال 80، در گرما رگم پیش تولید «در چشم باد»آقای جوزانی ایده ی اصلی ایران برگر را با من در میان گذاشت و طرحی را در میانه ی گفتگوها رقم زد که متنی را با نام «ایران برگرد یا چگونه آموختیم پیتزا بخوریم و خوشبختی رادر آغوش بگیریم.»..

روی صحنه لب تاپ، نمایی از یک دهکده سنتی در میان دره‌ای سرسبز به چشم می‌خورد. صدای دستیار کارگردان روی تصویر شنیده می‌شود. صدای دستیار: اینجا شیده. صدای کارگردان: شید یا شید؟ صدای دستیار: شید، یعنی نور، فارسی اصیله آقا! به غیر از کشاورزی و باغ انگور، درآمدشون از دو جاست، یکی معدن سنگ، که متعلق به فتح‌الله خان... ایناهاش، نگاه کنید!

کتاب حاضر مشتمل بر متن چهار فیلم نامه با عنوان های «کمین»، «قاصد»، «بولدوزرچی» و «ضریح» است. فیلم نامه «کمین» روایت زندگی حرفه ای مردی بانام «عابد» است. عابد مربی بچه های روستاهای مختلف است که با ماشین خود برای آن ها کتاب و فیلم می برد تا آن ها با خواندن کتاب باسواد شوند. یک شب به هنگام بردن کتاب برای بچه های یکی از روستاها، به کمین راهزنان برخورد می کند. راهزنان که تصور می کنند عابد یک شخصیت مهم دولتی است او را زندانی و شکنجه می کنند. پدر یکی از بچه های روستا که نگران تاخیر عابد است به دنبال او می رود و با تلاش های فراوان او را یافته و نجات می دهد. کمین داستانی پرتعلیق را در کوران حوادث غرب کشور در سال‌های نخست پیروزی انقلاب اسلامی روایت می‌کند. معلمی با یک خودرو جیپ در میان روستاهای مختلف کردستان کتاب توزیع می‌کند و در یکی از آخرین سفرهایش در کمین نیروهای آشوبگر و ضدانقلاب محلی گرفتار می‌شود. روستاییان پس از مطلع شدن از این واقعه از کانال‌های مختلفی اعم از شبیخون زدن به اردوگاه آشوبگران و نیز مذاکره با آنها سعی در نجات معلم دارند. داستان کمین در گاه نخست و با توجه به شخصیت‌پردازی برای افراد حاضر در آن، چیدمانی منطقی و باور پذیر و غیرکلیشه‌ای دارد و می‌توان در لابه‌لای سطور آن به یک تصویر آگاهانه مبتنی بر رفتارشناسی صحیح از حوادث و شخصیت‌های انقلابی و ضدانقلابی در سال‌های پایان دهه پنجاه و اوایل دهه شصت رسید. در عین حال کمین نمایشی جذاب و پرکشش از صحنه‌های تعقیب و گریز در کوهستان را به نمایش کشیده است که در نوع خود قابل توجه است و در این میان تلاش شجاعی در این متن کوتاه برای توصیف میزانسن‌هایی که سرمای کوهستان را به همراه انجماد حاصل از ترس در درون مخاطب تلقین می‌کند بسیار قابل اعتناست.

صحیح
شماره اشتباه
دسته بندی